2013. március 7., csütörtök

Folytköv Őszintén a cigányokról + János evangéliuma 10:28

Ezt a képet az igeverssel úgy szeretem! Isten kezében az életünk! Nem kell félnünk, hogy elenged. De ahhoz, hogy ez így legyen TELJESEN rá kell bíznunk az életünk. Elengednünk magunkat és szorítani Őt!:) milyen jó belegondolni, nem?!;)
És Jézus Krisztus által ezt kínálja az embernek a Mindenható Isten. Nem csak magyaroknak, fehérbőrűeknek, hanem cigányoknak, kínaiaknak (tegnap este a Biblia Szól EuroCon nevű Konferenciáján hallottam egy kínai kórust énekelni:);) MINDENKINEK nyitva a lehetőség!

Ezt kell megérteni és megértetni a roma emberekkel is. A Jézus Krisztusban való élet az, ami megváltoztat engem és mindenkit.
Nem kor-, nem-, képzettségfüggő!:) milyen jó! Megint örülök:)



Ez a bejegyzés az előző folytatása, ahogy olvastam tovább a könyvet. Azokat a részeket szeretném veletek megosztani, amik tetszettek, amik elgondolkoztattak, amikkel egyet értek.
Íme:

Kérdés: "Maga az iskola miért nem tudja motiválni a gyerekeket?
Válasz: A magyar rendszer súlyos hibája, hogy nem képes kiegyenlíteni a diákok társadalmi, gazdasági, etnikai különbözőségéből fakadó eltéréseket, sőt, inkább felerősíti őket. Bebetonozza a gyerekeket a szülőktől örökölt társadalmi státuszukba. Erre egyébként a nemzetközi vizsgálatok, az ismert PISA- felmérések újra és újra felhívják a figyelmet, megállapítva, hogy hazánkban az iskolaválasztás a társadalmi kasztosodás első lépcsőfoka. Az is óriási probléma, hogy a pedagógusokat nem készítik fel a cigány gyermekekkel, családjaikkal, a cigány közösségekkel való együttműködésre. Ma már van ugyan intézmény, ahol minimális romólógiai ismereteket kapnak a tanító vagy tanár szakos hallgatók, de válogatott gyerekekből álló gyakorlóiskolákban hospitálnak, és így nem találkoznak cigány, de még nem cigány szegény tanulókkal sem. Nem tudják, milyen értékeik vannak ezeknek a gyerekeknek, és hogyan kell bánni velük. Majd kikerülve a "terepre" kudarcok érik őket. ...Én látom, milyen változást eredményez egy-egy ilyen látogatás a hallgatóimban. (amikoe kimennek a cigánytelepekre, közéjük).

K: szívügyed az integrált oktatás megvalósítása...
V: ...Magyarországon át kellene alakítani a poroszos, frontális, versenyeztetésre épülő oktatást is. A mi rendszerünk arra keszít fel, hogy te jól teljesíts, te kiemelkedj, te legyél a legjobb. Amikor pedig kikerül valaki az iskolapadból, azt várnák tőle, hogy együttműködő legyen, csapatban dolgozzon, ismerje a mi fogalmát, értékét. Erre azonban ma még - néhány alternatív, reformpedagógiai módszert alkalmazó iskolától eltekintve - nem készítik fel a gyerekeket. És nagycsaládban - ahol ugyancsak ezeket az értékeket tudják elsajátítani a gyerekek - ma már sajnos szintén csak kevesen nőnek fel. Mindez egyébként egész társadalmunkra mentalitására is hat: individualisták vagyunk, nem tudunk összedolgozni, együtt gondolkodni, együtt örlni egymás sikereinek. Ez van a politikában is : sárdobálás - együtt munkálkodás helyett. (112-113.o.)

Egy adott településen iskolái között a hátrányos helyzetű gyermekek aránya nem térhet el egymástól több, mint 25%-al. Mindezek ellenére folytatódik - egyre nagyobb mértékben - a roma gyerekek elkülönített oktatása. (115.o.)

"Cigány pedellust, pedagógiai asszisztenst is lehet alkalmazni, aki közvetít a cigány családok és az iskola között. Akkor majd nem rohannak be a cigány szülők felháborodva az iskolába, ha történik valami, mert tudják, hogy ott van valaki, aki különösen is figyel a gyerekeikre...
Nagyon jó, ha nyáron, iskolakezdés előtt a leendő osztálytársak - cigány és nem cigány gyerekek - együtt táboroznak. Megismerkednek, felfedezik egymás értékeit - látják például, hogy a fociban milyen ügyesen cselez vagy milyen gyorsan fut a másik. Vegyes csoportokba osztva őket a "mi" - tudat is kialakul. S ha így kezdik el a tanévet, már nem váratlanul, előkészületlenül kerülnek be az új gyerekek az osztályokba." (116-117.o.)

UGYANAKKOR A SZÜLŐ, AKI BEíRATJA ELSŐ OSZTÁLYBA A GYEREKÉT, ÉRTHETŐEN FÉLTI, S MEGNÉZI, KIK LESZNEK A TÁRSAI. NEM AKARJA KITENNI OLYAN HATÁSOKNAK, KAPCSOLATOKNAK, AMILYENEKET MAGA SEM TUD KEZELNI.
   Sok közös program, érintkezési felület kell. A többségi társadalom jelenleg úgy néz a romákra, mint negatívumok hordozóira. Amíg nem ismerkedik meg a cigánysággal, addig semmi mást nem gondol, mint azt, hogy "lehetőleg legyenek olyanok, mint mi", mert másképp nem tud mit kezdeni ezzel a néppel. Vagy azt mondja, emeljünk falakat, ami se nem emberséges, se nem kivitelezhető, se nem hosszú távú út. Tehát a többségi társadalomnak minél jobban meg kellene ismernie a cigányságot. Ezért tanítok én is. A másik oldalon pedig mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a cigány gyermekek már igen korán szocializálódjanak a többségi társadalom elvárásaihoz, ami azzal kezdődik, hogy rendszeresen járjanak óvodába."

"Az interkulturális szemlélet ellenben azt mondja, hogy mindenki ugyanolyan értékes - saját kultúrájával és hagyományaival." (Jézus is:) - saját hozzáfűzés)

"A kölcsönös tisztelet és megismerés szellemében kell kidolgozni és elsajátítani azokat a módszereket, amelyeket alkalmazva eredményesen lehet foglalkozni ezekkel a gyerekekkel és családokkal." (123.o.)

"Én olyan okos leszek, hogy a nevemen szólítanak majd." Élete mesélése közben egy többdiplomás cigány nő mondta ezt, akinek mindkét gyermeke egyetemre jár. Sok cigány kisgyermekhez hasonlóan őt is a nagyszülei nevelték, és a falusi iskolában soha nem szólították a nevén, mindig csak úgy beszéltek róla, hogy "a cigány Verka unokája". Ez annyira bántotta, hogy kiskorában elhatározta: annyit fog tanulni, hogy megbecsüljék és néven szólítsák." (128.o.)

"Inkább a zenész cigányokra jellemző, hogy tudnak magukhoz hasonló társat találni. De más csoportból a cigány értelmiségi vagy talál értelmiségi társat, aki nagy valószínűséggel nem roma, vagy aszimmetrikus házasságot köt egy romával, ami azután a feszültségek miatt gyakrabban végződik válással. Azokat látom stabilabb családoknak, és most nem kutatási eredményekre hivatkozom, hanem néhány ismerős családra gondolok, ahol GYAKORLÓ KERESZTYÉNEKRŐL van szó. Ott is vannak nézeteltérések, de hitük inkább megtartja őket együtt." (134.o.)

...és még nagyon sok érdekes adat, részlet, tanulság és eset. Érdemes elolvasni ezt a könyvet, mert garantáltan másképpen fog az ember az országban is élő legnagyobb kisebbségre tekinteni.

Teljes bizonyossággal tudd meg hát, hogy Istenünk, az Örökkévaló, az egyetlen igaz Isten! Hűséges Isten ő, aki megtartja a szövetséget, és hűséges szeretettel bánik azokkal, akik szeretik őt, és engedelmeskednek parancsainak — sőt még ezeknek az utódaival is, ezer nemzetségen keresztül. 5 Mózes 7:9 ERV-HU

http://www.dzsajbhim.hu/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése