2014. január 13., hétfő

A mai Los Angeles + New York + Las Vegas = Pál apostol korabeli Korinthus?

Újszövetség dolgozat, 
Pál 1. levele a korinthusbeliekhez 1.rész

Úgy élvezem, hogy tanulnom "kell" és határidők vannak, de az eredmény nem "csak" egy jegy, hanem tanulság az életem megszilárdítása végett, hiszem, amiről tanulok az a Útmutató, Használati Utasítás az élethez és TÉNYLEG hiszek abban ;) (Ja, aki nem tudja a Baptista Teológián tanulok teológia-társadalmi szolgálat-lelkigondozó szakon; reményeim szerint ebben az évben! befejezem a 'határidős' tanulást:)

Egy kis történelmi háttér az akkori Korinthus városáról + ma:
Korinthus városánál a csatornát Néró császár kezdte el építeni és 1893-ban fejezték be. Csodálatos! El akarok menni ide IS :)

Akkori városkép:


És a mai csatorna:

Elvileg 7, 24 km hosszú. (4,5 mérföld)

Ez az ősi város egyfajta „szórakoztatási” központként működött. Azon a hídon volt ez a város, ami összekötötte Észak és Dél-Görögországot, a Peloponnészoszt. Emiatt központi szerepet látott el a közlekedőknek is szárazföldön észak és dél között és tengeren is kelet és nyugat között. Hatalmas hajók kötöttek ki és hozták terheiket, hogy utána szárazföldön vigyék tovább nyugat felé az Izmosz-i félszigeten vagy visszafelé a két öböl között. Voltak rakodómunkások, akik lepakolták a rakományt a hajókról és átpakolták másikra. Voltak olyan hajók, amik nem voltak olyan nagyobb, ezeket áthúzták a 4 és fél mérföldnyi szakaszon, ami 7, 24 km. Ez „megkönnyíthette” a dolgokat, hiszen nem kellett körbehajózni az egész félszigetet. A görögök később könnyíteni akartak és levágni az utat, ami Néró egy csatornaépítéssel kezdett. Végül ennek befejezése 1893-ban történt.

Ez a város volt a legszabadosabb város Görögországban vagy talán egész Európában a gazdagság, állandóan jelenlevő utazók, kereskedők miatt. Sok pogány vallás prostitúcióval dicsérte istenét, isteneit. Tehát emiatt a paráználkodás folyamatosan jelen volt Korinthus városában. Aphrodité temploma különösképpen is hírhedt volt ezekről a gyakorlatokról. Töb száz rabszolgának tartott nő „szolgálta” azokat a férfiakat, akik ott „dicsőítettek”.
Ezek a bizonyítékok azt mutatják, mintha a pál-korabeli Korinthus a mai New York, Los Angeles és Las Vegas lett volna együttvéve abban az időben. [1]
Pál prédikálta az evangéliumot ebben a városban, majd gyülekezetet plántált. Itt találkozott Priszcillával és Akvillával, akik zsidók voltak. 18 hónapig volt Pál Korinthusban, valószínű Kr.u. 51-52 körül, utána pedig Efezusba ment, ahova Priszcilla és Akvilla is elkísérték.

Több körútja után Pál visszatért Efezusba a harmadik missziós útján (kb.53-56). Több nyugtalanító erkölcstelenségről is hallott Pál a korinthusi gyülekezettel kapcsolatban. Emiatt írta leveleit, hogy figyelmeztesse a tagokat a következményekre. Kloétól hallott a megosztottságról a gyülekezetben (1:11). Több féle témában kérdtek Páltól útmutatást, mint például házasság, elválás, bálványáldozatok, lelki ajándékokkal kapcsolatos gyakorlat, a jeruzsálemi szegényeknek összegyűjtött adományok.
Probléma vetődik fel az alapító Pál és a gyülekezet tagjai között. A fő probléma abból adódott, hogy más elgondolásaik voltak arról, hogy ki/ mi a lelki, mint, amivel Pál tanította őket a kezdetektől. 



Itt az igerész: http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Corinthians%201&version=NT-HU;KAR;ERV-HU;NIV;KJV

Néhány tanulság:
1.Kor.1:10
Ha az elméjükben és gondolkodásban egyek lennének a gyülekezeti tagok, akkor nem lennének szakadások, mert egy úton lennének, egy célért futnának. Egymás irigykedése helyett, egy cél lobogna a szemük előtt, amit az Úr kitűz eléjük.

Nagyon sokszor a rossz magaviselet mögött téves teológia áll. Pál arra bátorította a gyülekezet tagjait, hogy értsenek egyet, legyen „egy a gondolkodásuk”, legyen ugyanolyan az ítéletük különböző témákban. 

11.vers
Eljutott Pálhoz a veszekedések és viszályok híre. Nem marad a gyülekezet falai között, ha nézeteltérés van. Nem lehet titokban tartani.

12.vers
Megosztottság volt a gyülekezetben, hogy ki kit követ, kinek a véleménye lesz akkor a mérvadó, ha különböző irányzatok ütik fel a fejüket?!
Nagyon fontos, hogy ha több lelkipásztor, missziómunkás is végez, végzett munkát egy helyszínen vagy egymás után jöttek, ne magukhoz, hanem Krisztushoz szeressék az embereket. Nem az emberek lettek megfeszítve értük, hanem a Felkent, Jézus Krisztus! 


13.vers
Pál tudja, hogy nem használ, ha nem Krisztus, a Felkent van a középpontban és nem őt követik a hívek, azzal együtt, hogy biztos neki is kísértés volt, hogy vannak, akik az ő tanítványai és követői szeretnének lenni. De tudja, hogy annak úgy nem sok értelme lenne.

14.vers
Kriszpusz volt a zsinagóga elöljárója, mikor Pál Korinthusba jött. Gájusz Titiusz Jusztuszt is jelentheti, aki egy pogány ember volt, de helyet adott az összejöveteleknek, mikor kitiltották a hívőket a zsinagógából. Ha a bemerítés elengedhetetlen lenne, mint, ahogy sokan állították, állítják, akkor vajon Pál nem merített be volna több embert, mint csak kettőt?!

15.vers
Pál nem merítette be azokat, akik rajta keresztül tértek meg, ezáltal is Krisztuson tartva a tekintetet. Pál hitte, hogy fontos a keresztség, de nem gondolta, hogy az a fontos, aki bemerít.

16.vers
Akhája első megtérői voltak Sztefanász házanépe. Nem volt fontos Pál számára, hogy személy szerint ő hány embert merített be.

17.vers
A keresztelés, bemerítés egy olyan parancs, amit Isten mondott minden tanítványának, hogy tegyen (Mt.28:19). Pál viszont azt szeretné itt kiemelni, hogy az evangélium hirdetése fontosabb, mint a bemerítés. Egy negatív állítást használ, hogy kiemelje a pozitivitását annak, amit mondani akar.
Emberi bölcsességgel nem akarta elrontani a kereszt üzenetét. A görög gondolkodók kíváncsiak voltak a nagy szavakra, mindenfelé mentek, ahol hallhattak új filozófiákat. Azért is lehettek megosztva a gyülekezetben, ahogy olvastuk: voltak, akik Pált, voltak, akik Apollóst, voltak, akik Pétert (Kéfást) és voltak, akik Krisztust követték, mert különbözőképpen beszéltek, hirdették az Igét, ezt nézték az emberek. Pál részletezi később, hogy a korinthusi gyülekezet nagyon testiesen gondolkozott, mint a hitetlenek (3:1-4). Pál nem akarja kiemelni azt, AHOGY prédikál, csak azt, AMIT/ AKIT hirdet az embereknek. Pál felvezeti a következő rész mondanivalóját ezzel az igeverssel. Összehasonlítja az emberi és isteni bölcsességet.
???
Biblia !!!


18.vers
A kereszt üzenete ellentétben áll a világ üzenetével (17.v.). Amikor az emberek meghallják az üzenetét, az ellentétben van az életvitelükkel és gondolkozásukkal. Azzal az élettel, amerre elindul a két csoport, Jézus mellett döntöttek és azok, akik visszautasítják, két fajta ember, ellentétes. Pál a Róm.1:16-ban szembe állítja az ostobaságot és gyengeséget a bölcsességgel és erővel: „Mert nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az, minden hívőnek üdvösségére, elsőként zsidónak, de görögnek is, mert Isten a maga igazságát nyilatkoztatja ki benne hitből hitbe, ahogyan meg van írva: „Az igaz ember pedig hitből fog élni.”
 „Hogy nézne ki, ha egy hölgy úgy jönne be munkába, hogy olyan fülbevalót visel, amin a Hiroshima-i atombomba füstfelhője van ábrázolva?” vagy „Mit gondolnánk, ha egy gyülekezeti falon olyan freskó díszelegne, amin az Auschwitzi halottak sírjai látszanak?” Ilyen sokkoló üzenet volt az 1.századokban a keresztnek és a keresztre feszítésnek, de azt gondolom még manapság is sokak szemében. 


19.vers
Mindig is Isten titkos módszere lesz, hogy hogyan térnek meg emberek, melyik az a pont, ahol „beadják a derekuk”, amikor feladják az okoskodást és megalázkodva elfogadják Isten kegyelmét.

Ne add fel, ha vannak olyanok, akik nem értenek meg, nem értik a hited.
Tudd, hogy a végén győztesen állhatsz az Úr előtt, mert kitartottál Krisztus kereszthalálának, eltemettetésének és feltámadásának bizonyosságában. ;)
Harcolj tovább és tarts ki a nehézségek és kétségek ellenére. (Nem csak neked voltak, vannak.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése