Mit jelent a megbékéltetés? Konfliktuskezelés? Mediáció ... |
Azért gondoltam, hogy megosztom ezt a dolgozatot veletek, mert pont ma beszélgettünk valakivel, aki felajánlotta mediációs tevékenységét, hogy ha szükségünk lenne rá a szolgálatunk során.
Aztán megtaláltam ezt a dolgozatot ...
Mediáció
dolgozat
Isten békéltetésének módszere
Csuhai Eszter – MA II.
Baptista Teológia
2014.05.15.
Azért választottam ezt a témát, mert
nagyon fontos és most aktuális is a saját életemben. Érzem, hogy nem mennek jól
a dolgok, ha nincs az ember kibékülve Istennel. Az egyik, ami a születéstől
elkezdődő állapot. Bűnös állapotunk miatt szükségszerű, és ezt érzi is az
ember, hogy kibéküljünk Istennel és valahogy próbáljuk rendezni vele a
kapcsolatunkat. A másik, hogy miután átadtuk neki az irányítást és megtértünk,
szoros személyes kapcsolatban éljünk vele és tőle kérjük az irányítást,
vezetést. Ha nem így tesszük, akkor a lelkiismeretünk által Isten jelez és
félünk a jelenlétében lenni.
Én is nagyon sokszor tapasztaltam
másokkal való beszélgetések kapcsán, de a saját életemben is, hogy legtöbbször
akkor nem tudok kijönni másokkal, amikor Istennel nincs rendben a kapcsolatom.
Amikor nem szeretem őt teljes szívemmel, teljes erőmmel, teljes elmémből,
mindenemmel. Nehéz kérdés ez, hogy valójában mit is jelent ez a parancs. Hogyan
tudom a teljes valómmal szeretni az Urat. Azt gondolom, hogy ez is olyan
törekvésre való felhívás, mint a többi parancsa az Úrnak. Tudom, hogy úgysem
vagyok rá képes, ezért van szükségem Rá. Ezért van szükségem a kegyelmére
minden egyes nap.
Azt
hiszem most megyek keresztül egy olyan időszakon, amikor még inkább
felértékelődik bennem a kegyelem fogalma és hatásköre. A kegyelem megújító
erejének megtapasztalása, hogy semmire nem vagyok képes magamtól és minden
egyes napban szükségem az Úrtól való függésre. Ez valójában nekem nagyon nehéz.
Nehéz elengednem magam és bevallani, hogy akkor is, ha sokat tudok, sok mindent
tapasztaltam, nem elég. A megszentelődés útján is, amire megtérésünk után
lépünk, nem vagyunk képesek magunktól változni. Azt is az Úr végzi el bennünk.
Nekem, nekünk csak hagynunk kell, kellene.
Nehéz
egyértelmű választ adni arra, hogy mi Isten békéltetésének a módszere. Annyira
csodálatos és minden egyes alkalommal mikor vizsgálom az Urat, rácsodálkozom,
hogy milyen sokszínű az Atya gondoskodó szeretete. Milyen szerető, de egyben
szent és igazságos is, ami nem mindig kényelmes és örömteli, viszont hasznos. A
legjobb dolog a világon, minden fájdalom és seb ellenére is, az Úr kezébe esni
és onnan nem kiesni.
A
legnehezebb talán, mikor az ember ezt tudja, mégis néha fájdalmat okoz az
Atyának azzal, ahogy viselkedünk, viselkedek. Nem könnyű megbocsátani magunknak
és másoknak.
Azt
gondolom a megbékélés szolgálatában állni valahol itt kezdődik. Meg tudni
bocsátani magunknak, azután is, ha olyat teszünk, ami fájdalmat okoz az Úrnak.
Sírni tudni a bűneink felett, de aztán felállni, felvállalni a felelősséget és
tovább járni az úton, amit Jézus kijelölt a számunkra. Tudni, hogy kik vagyunk,
nem könnyelműen élni a keresztyén életünk, hanem felelősséggel. Sokszor azt
gondolom, hogy nem is éri meg, mert milyen nehéz. Utána viszont arra kell
rájönnöm, hogy a másik út sem könnyebb. Nem könnyebb felelőtlenül élni. Lehet,
hogy annak tűnik, de a végén ott lesz az elszámoltatás. De aki nem vesz
tudomást Istenről, az is tudja valahol a szíve mélyén, hogy mi a jó és mi a
rossz. Ott van a lelkiismerete mindenkinek. A Rómaiakhoz írt levél 2. részében
ez áll:
11 Mert Isten nem személyválogató.
12 Akik ugyanis törvény ismerete nélkül vétkeztek, a törvény
nélkül vesznek el, és akik a törvény ismeretében vétkeztek, azok a törvény
alapján kapják meg majd az ítéletet.
13 Hiszen nem a törvény hallgatói igazak Isten előtt, hanem a
törvény megtartói fognak megigazíttatni.
14 Mert amikor a pogányok, akik nem ismerik a törvényt,
természetes eszük szerint cselekszik azt, amit a törvény követel, akkor ezek a
törvény nélküliek önmaguknak szabnak törvényt.
15 Ezzel azt bizonyítják, hogy a törvény cselekedete be van
írva a szívükbe. Erről lelkiismeretük és egymást vádló vagy éppen védő
gondolataik együtt tanúskodnak majd,
16 azon a napon, amelyen megítéli Isten az emberek rejtett
gondolatait az én evangéliumom szerint Krisztus Jézus által.
Félni
az ítélettől és felszabadultnak lenni az ítéletre, mint aki tudja, hogy
kegyelem által van üdvössége, „nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.”
(Ef.2:8-10)
A
Királyok 1. könyvében olvasott történet a két asszonyról, akik Salamon elé
viszik az ügyüket, nagyon érdekes. Salamon nem megy utána nagyon a
történteknek, pedig nincsen sok tanú. Az egyik anya vádol, a másik próbál
védekezni, de mikor a Király konfrontálja őket a döntésével, mindjárt feltárul
az igazság. Az igazság pedig mindig megmutatja, hogy hol van a valóság és merre
kell menni. Nem biztos, hogy mind a két félnek jó volt, sőt, de kiderült az
igazság. És nem is a király mondta ki, hanem ők maguk. Hogyan lehetünk olyan
békéltetők, akik nem a saját igazságukat erőszakolják rá másra, hanem megvárják
Isten konfrontáló kérdéseit és döntését.
Van
értelme a mediációnak vagy Isten bölcsességére van szükség?
Azt
gondolom jogos a kérdés és fontos, hogy tanuljunk és lássunk más példákat.
Legyen tapasztalatunk, beszélgessünk, hogy mi az, ami működik és mi nem. De a
legfontosabb, hogy kérjük a Bölcsesség Urát, hogy adjon az övéből egy picit,
mert mi úgyse tudjuk hosszú távon megoldani az emberek kérdéseit.
Jézust
követni és utánozni. Ő hogyan tette? Hogyan ment oda emberekhez, akik éppen
vitatkoznak?
A
Lukács evangéliumában olvasott történet alapján, mikor Jézus odaszegődik az
emmausi úton a két tanítványhoz. Annyira elvoltak magukkal foglalva, hogy nem
is figyeltek arra, hogy valaki még ott van mellettük, aki talán tudna segíteni.
De Jézus nem fedi fel rögtön magát, megvárja, míg kikérdezik, kifaggatják,
azután elmondja, hogy ki is Ő valójában és mit akar tőlük. Megdöbbennek és
szerintem biztos felmerült bennük, hogy miért nem hagyták abba hamarabb az
értetlenkedést.
Jézus
odajön vagy odaküld valakit hozzánk, vagy éppen minket másokhoz, hogy olyan
képet kapjunk róla, amilyen ő valójában. Sokszor azonban nem figyelünk a
körülményekre, pedig lehet, hogy éppen imádkozunk is valami jelért, vezetésért.
Elvagyunk magunkkal foglalva vagy éppen mással, lehet, hogy éppen teológiai
vitát folytatunk és nem vesszük észre az Urat és az Ő halk közeledését és
vezetését. Szeretnék engedelmes báránya lenni a Pásztornak, felismerni a
hangját és követni Őt.
Korinthusiakhoz
írt 2. levél, 5.rész:
18 Mindez pedig Istentől
van, aki megbékéltetett minket önmagával Krisztus által, és nekünk
adta a békéltetés szolgálatát.
19 Isten ugyanis Krisztusban
megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy nem tulajdonította nekik
vétkeiket, és reánk bízta a békéltetés igéjét.
20 Tehát
Krisztusért járva követségben, mintha Isten kérne általunk: Krisztusért kérünk,
béküljetek meg az Istennel!
Semmit
nem érdemlünk, mégis szeret, mégis vissza akar fogadni minket a kegyelmébe és a
vele való kapcsolat helyreállásába. Hogy szerethet ennyire? Mindig ledöbbent és
még jobban fáj, ha nem tudok Hozzá méltón élni, mint, aki hálás gyermeke.
Ha
el tudunk jutni oda és el tudunk juttatni másokat is oda, hogy Krisztus mit
tett értünk, hogy nem érdemeltük meg, mégis megtette, hogy helyreállhasson a
kapcsolatunk Vele, akkor megértjük egyfelől, hogy nincs jogunk haragudni, magunkat
mutogatni, mint, akik tettek valamit. Akkor már könnyebb a másik felé fordulni
és megbocsátani, helyreállni, a megbékélést szolgálni. Hogyan tudom
elősegíteni? Azt gondolom nem mindenféle technikával és mediációs taktikával
elsősorban, hanem Isten bölcsességével. Ő az, aki tartós változást tud hozni a
szívekben, olyat, ami őszinte és nem csak a show kedvéért történik. Elérhetjük,
hogy egy kis vitatkozást megakadályozzunk talán, de mi lesz utána. Mi lesz, ha
elmegyünk. Ki marad az embereknek?
Annyira
azt érzem, hogy nem rám, ránk van szüksége a világnak, másoknak, hanem
Krisztusra. A vele való helyreállás, megbékélés a legfontosabb. Persze, ebben
mi is lehetünk eszközök. Ez hatalmas felelősség és lehetőség is. Csak Krisztusra
figyelve sikerülhet bármit is elérni, Őt megmutatni az embereknek. Zárlat-elhárítás.
Segíteni, hogy újra lehessen kapcsolat a felek között.
Velem
kezdődik. Meg tudom-e mutatni az embereknek, a körülöttem élőknek, hogy
mennyire Krisztusra hagyatkozom vagy nem. Próbálkozom magam vagy átadom neki az
irányítást és a vezetés?!
Különböző
gyakorlatokkal való találkozás az életünk során:
Mindig-soha
gondolkozás. Szerintem azért is csináljuk ezt, mert könnyű ezzel magyarázni a
dolgokat és könnyű így visszavágni, ahelyett, hogy megpróbálnánk megérteni a
másik viselkedését vagy gondolkodását. Több idő és energia, míg sikerül
kibékülni vagy egyezségre jutni. Meg persze fel is kell adnom magam egy kicsit
és ’Azért azt nem tehetem.’ Önzőek vagyunk alapvetően és itt is Krisztus
szeretetének és kegyelmének szembesítő igazsága tud segíteni.
Nagyon
sok gyökere lehet a konfliktusoknak és mivel mindent tudományosítunk, neveket
is adunk nekik. Mint például: Elme-olvasás, Jóslás-beszéd, Érzelmeinkkel való
túlzott foglalkozás,…
Mindezek
olyan negatív gondolatok és gondolkozás, amikkel érdemes tisztában lenni, hogy
az emberek tudják, hogy értjük miről van szó, de aztán fontos, hogy hogyan
vezetjük őket vissza az Úrhoz és azokhoz az igazságokhoz, amik az Ő Igéjéből
fakadnak. Nagyon fontos, hogy az életünk alapját az Ő Igazságai alkossák. Arra,
Rá építsük az életünket és ne a múltunk élményei, érzései határozzák meg a
jelenünk, hanem a Krisztusra figyelő élő kapcsolatunk.
Sőt,
ne a bűntudat vezérelje a célkitűzéseink, hanem Krisztus és a másik iránt való
szeretetünk. Ezt én is tapasztaltam. Van bűntudatom, jobban akarom csinálni és
ilyeneket mondok, hogy ’Jobban kéne igyekeznem.’ ’Több időt kéne ezzel vagy
azzal töltenem.’ De aztán nincs kedvem ahhoz, amit éppen mondok. Nehéz, mert
olyankor nem tudok kitörni és változtatni. Valójában csak Isten tud erőt adni
és mozgatni az akaratomat is.
Hajlamos
vagyok, főleg akkor, ha valamit rosszul csináltam és tudok is róla, hogy negatív
jelzőkkel illessem magam és néha másokat is. Azt hiszem az ember jobban
érzi magát, ha másokat megbélyegez és
lealacsonyít. Kihez hasonlítjuk magunkat? Néha persze, ha másokhoz mérjük
magunkat, akkor méltán érezhetjük magunkat nagyobbnak, de vajon ha Krisztus
mellé állítjuk magunkat akkor majd hogy érezzük magunkat? Mindig arra jövök rá,
hogy felesleges másokkal összehasonlítanom magam, mert úgy sem az fog
számítani. Az fog számítani, hogy az Úr mit gondol rólam, rólunk. Arról az
emberről, aki a segítségemet kérte vagy akiknek próbálok segíteni. Persze, nem
biztos, hogy mindig rögtön nyitott lesz a másik Isten felé vagy az Ő igazságait
hallgatni, de nekem az a felelősségem, hogy elmondjam, mint, akire a békéltetés
szolgálata lett bízva. Krisztus a megoldás. Ezt lehet körültekintően, mediációs
taktikákkal és türelemmel prezentálni, de a végső ok és cél az Istennel való
kibékülés lehetőségének prezentálása kell, hogy legyen.
Azt a meggyőződésem, hogy nagyon
nehéz, de az egyik legfontosabb, hogy felelősséget tudjunk vállalni a
tetteinkért. Nem mást hibáztatni, nem magunkat vádolni tovább, mint, ahogy
Isten akarja. Őszintén odamenni Elé, elmondani Neki, esetleg olyan valakinek a
bűneink, hibáink, akiben megbízunk. De tudni és bízni Isten hűségében, szentségében,
megbízhatóságában és abban, hogy tartja magát az ígéreteihez.
Nagyon
sokat jelent nekem ez az igevers mostanában még inkább. János 1. levele,
1.rész:
9 Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket,
és megtisztít minket minden gonoszságtól.
Tehát azt hiszem, hogy Isten mediációs gyakorlata
az, hogy feltétel nélkül szeret, de igazságos. Nem szereti a bűnt, de szereti a
bűnöst. Magához akar szeretni minket és tudatni velünk, hogy nem vádol többé,
ha őszintén bevalljuk neki a bűneinket és rábízzuk az életünk irányítását.
Felment minket az önvád, bűntudat, lelkiismeret-furdalás alól. Szeret és néha
ez hihetetlen és az önző, öntelt embernek nehéz elhinnie és elfogadni a
kegyelmet. De anélkül értelmetlen és céltalan az életünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése